Typy vozíkov

Akú kategóriu vozíkov si mám vybrať?

V slovenskej a českej legislatíve sa vyskytuje množstvo pojmov, ktoré v krajinách západnej európy nepoznajú. Pre Vás je dôležité vedieť, že existujú zhruba tieto kategórie:

Vozíky štandardné – väčšinou oceľová konštrukcia, malá možnosť individualizácie

Táto kategória je väčšinou prideľovaná seniorom (viď spoločenské nebezpečnosti v poznámke nižšie). Pri férovej debate by som túto skupinu označil ako vozíky transportné, popr. vozíky na krátkodobé používanie. To znamená, že pokiaľ niekto nezájde dlhšiu vzdialenosť, ocení tento vozík ako pomocníka pri transporte. To sa môže týkať aj pacientov po amputácii dolnej končatiny, ktorí majú vozík ako doplnok k protéze pre krátkodobé odľahčenie. Vzhľadom k tomu, že taký vozík nie je možné príliš konfigurovať, nebude z neho permanentný užívateľ vozíka príliš nadšený.  (hmotnosť vozíka je od 19kg vyššie)

Vozíky aktívne – často tiež “špeciálne”, ultraľahké, semiaktívne apod.

Táto kategória má množstvo podskupín. Nie je teraz dôležité skúmať, čo kto považuje za semi-aktívny a aktívny, ľahký a ultra-ľahký. Pre nás je dôležité vedieť, že tieto vozíky sú vždy ľahšie (7-14kg v základnej konfigurácii) a sú veľmi prispôsobiteľné potrebám užívateľa. Čím vyššie v ponuke ideme (aj cenovo), tým viac si môžeme vyberať. Rozmery, príslušenstva, poťahy, obutie, obruče, farby…Proste čokoľvek.

Poznámka:  Je ale tiež pravda, že ultra-ľahké vozíky nemusia byť prínosom pre všetkých. Zažil som množstvo prípadov, kedy sa senior cítil bezpečnejšie v ťažšom a väčšom vozíku, než bolo potrebné. Bol to proste subjektívny pocit – ten vozík mu napr. pri presadaní toľko neuchádzal. Je to veľmi individuálna záležitosť.

Rám vozíka a jeho skladanie:

Ako budem vozík prepravovať?

Svet mechanických vozíkov má základné delenie konštrukcie rámu:

  • skladací vozík (má kríž)
  • pevný rám, centrálna os je pevná (to neznamená, že ho nemôžete zložiť/rozložiť)

A viete ako vačšinou prebieha rozhodovanie užívateľa?

Podľa toho, koho vo svojom “vozičkárskom živote” stretol. Takže pokiaľ napr. v rehabilitačnom ústave pracuje konzultant na vozíku, ktorý predvedie, ako sa dá vozík s pevným rámom jednoducho naložiť do auta, verte, že z tohto ústavu bude vychádzať veľký podiel užívateľov vozíkov s pevným rámom.

Poznámka: S týmto delením nemusia súvisieť stupačky. Aj na skladacom vozíku môžete mať spojenú stupačku a aj na pevnom ráme môžete mať dve oddelené stupátka (aj keď to nie je úplne obvyklé).

Tak trochu samostatná kategória – vozíky s pevným rámom s fixne daným ťažiskom / výškou sedu.

Tento typ konštrukcie je veľmi výnimočný, nič menej pre aktívnych užívateľov vozíka je samozrejme k dispozícii. U tohto typu konštrukcie mám len jedno veľké varovanie a popravde nie je len odo mňa, ale tiež od samotných vozíčkarov pracujúcich v produktovom managemente značky Quickie / Sopur. “Vždy si zachovajte aspoň minimálnu možnosť nastavenia ťažiska vozíka.“ Aj keď budete už dlhoročný vozíčkar, aj keď si budete 100% istí, aké ťažisko potrebujete, vždy existuje mnoho faktorov, ktoré Vám ťažisko vozíka ovplyvnia (uhol rámu vozíka, hmotnosť predných kolies, hmotnosť stupačky, vyťahaná vs. nová chrbtová opierka, dlhší /kratší sed atď.).” 

Toto varovanie predniesol človek, ktorý má možnosť si vo výrobe kedykoľvek nechať zvariť nový rám a mať vozík “viac než na mieru”. Rovnako však toto varovanie predniesol.
Preto je trendom poslednej doby aj u pevných rámov s fixnou zadnou výškou / ťažisko zachovať aspoň na nejakú možnosť mikronastavenia pre doladenie jemných niancí.